Checkpoint Leonardo
opastukseen liittyvä työpaja, kesto noin 30 minuuttia

Työpajan toteutus

Työpajan tavoitteena on, että oppilaat jatkavat museokierroksen määrittämän teeman käsittelyä. Työpajan tarkoituksena on tarjota oppilaille mahdollisuus itseilmaisuun kuvataiteen kautta. Pajan kuvallinen tehtävä toimii myös käsiteltyjen visuaalisen kulttuurin ilmiöiden hahmottamisen välineenä.

1. Mene sen teoksen luokse, joka oli ennen kierroksen alkua sinusta mielenkiintoisin. Jos kierroksen jälkeen jokin toinen teos alkoi kiinnostaa sinua  enemmän, voit tässä vaiheessa vielä vaihtaa teosta.

2. Valitse joko

  • NÄKEMINEN: Kirjoita paperille kolme asiaa, jotka näet teoksessa. Asiat voivat olla esimerkiksi joitain yksityiskohtia, värejä, esineitä tms.  substantiiveja, joita teoksesta löytyy, ja jotka kaikki voivat sitä katsoessaan nähdä.
  • KOKEMINEN: Kirjoita paperille kolme sanaa, jotka teos sinussa herättää. Sanat voivat olla esimerkiksi tunteita, mielikuvia, adjektiiveja… Ei  ole olemassa oikeaa tai väärää; sana jonka sinä valitset, ei välttämättä tule mieleen jollekin toiselle.

3. Kirjoita paperille työn ja taiteilijan nimi

4. Piirrä annetuilla välineillä (laadukkaat puuvärit/karandash-liidut?) paperin toiselle puolelle kuva äsken kirjoittamistasi sanoista. Jos tuntuu, ettet saa kaikkia kolmea sanaa mielekkäästi yhdistettyä yhdeksi kuvaksi, voit myös valita vain yhden tai kaksi sanaa, joiden perusteella lähdet tekemään kuvaa. Kuvan tarkoituksena on “keskustella” valitsemasi teoksen kanssa; tarkoitus ei siis ole lähteä jäljittelemään teosta sanojen pohjalta, vaan käyttää teoksessa näkemiäsi tai kokemiasi asioita oman työsi lähtökohtana. Piirroksen ei välttämättä tarvitse olla esittävä, mutta se saa sisältää konkreettisia asioita, jos niin haluat. Muistathan kirjoittaa piirroksen taakse nimesi, luokkasi,koulusi, sekä työsi inspiraationa toimineen teoksen taiteilijan nimen!

5. Kun piirrokset ovat valmiit, oppilaat vievät työnsä sen lähtökohtana toimineen teoksen eteen lattialle. Piirustuksista keskustellaan yhdessä oppilaiden kanssa. Mitä luulette, onko tässä piirroksessa käytetty lähtökohtana teoksen näkemistä vai kokemista? Mistä näin voi päätellä? Missä teoksen tekijä on erityisesti onnistunut? Haluaako tekijä kommentoida työtään?

6. Lopuksi työt ripustetaan näyttelytilan seinille. Oppilaiden piirroksista muodostuu yhteisöllinen taideteos, näkemisen ja kokemisen mosaiikki.

Katso kuvia myös yksittäisistä työpajassa syntyneistä kuvista.