Checkpoint Leonardo opiskelijoiden silmin

Checkpoint Leonardo –näyttely on ollut parin kuukauden päivät esillä taidehalli TR1:ssä. Tänä aikana näyttelyssä on ehtinyt vierailemaan useampikin ihminen, muun muassa suuri joukko tamperelaisia kuudes- ja seitsemäsluokkalaisia opettajineen. Näyttelyssä oppilaat ovat päässeet luokkahuoneen ulkopuolisessa oppimisympäristössä tutustumaan tieteen ja taiteen yhtymäkohtiin sekä keskustelemaan taiteesta erilaisten ilmiöiden kautta. Näyttelyn teokset ovatkin herättäneet oppilaissa paljon ihmetystä sekä ennen kaikkea keskustelua ja opastetun näyttelykierroksen jälkeen omia mietteitään teoksista on päässyt vielä purkamaan toiminnallisessa työpajassa.

Meille opiskelijoille Checkpoint Leonardo on ollut mahdollisuus tutustua museopedagogiikkaan käytännössä. Ennen Tampereelle tuloa näyttely oli esillä Jyväskylässä, jossa pääsimme keväällä vierailemaan. Silloin tutustuimme teoksiin sekä jyväskyläläisten luokanopettajaopiskelijoiden työtapaan näyttelyssä. Vierailu auttoi meitä suunnittelemaan näyttelykierroksen ja työpajan toteutusta täällä Tampereella ja suunnittelu jatkuikin kevään ja kesän yli ideoita heitellen. Kun Tampereelle tulevat teokset varmistuivat, saimme myös suunnitelmia eteenpäin. Käsikirjoitukset sekä näyttelykierrokselle että työpajalle muovautuivat kuitenkin vielä kierrosten alkamisen jälkeenkin.

Opastettujen näyttelykierrosten ja työpajojen vetäminen on ollut ajoittain hektistä puuhaa! Näyttelyssä on noin kuukauden ajan käynyt joka arkipäivä kaksi perusopetuksen luokkaa. Parhaimpina päivinä ryhmiä on ollut jopa kolme ja silloin myös meidän opiskelijoiden ”turnauskestävyys” on ollut koetuksella. Oppilaiden innostuksesta itsellekin voimaa imien kierrokset on onnistuneesti vedetty läpi. Päivät ovat aina ryhmiensä näköisiä eikä yksikään kierros ole silloin samanlainen. Luokanopettajaopiskelijana on välillä ollut haastavaa astua museopedagogin kenkiin, mutta kunniakkaasti olemme tehtävästä ainakin omasta mielestämme suoriutuneet!

Näyttelyssä oppilaiden suosikeiksi ovat muodostuneet Mikko Ijäksen värikkäät IPhonella ja IPadilla tehdyt teokset mikä on näkynyt myös työpajassa valmistuneiden kuvien värikylläisyytenä. Näyttelykierrosten aikana tietotekniikan hallinta on näkynyt, kun oppilaat ovat opettaneet oppaille mitä ne pikselit oikeastaan olivatkaan tai kuinka neulanreikäkamera valmistettiinkaan. Työpajoissa oppilaat ovat saaneet kolmen sanan avulla esittää omat tulkintansa teoksista ja sanojen perusteella piirtää omat taideteoksensa, jotka ovat tulleet osaksi taidenäyttelyä. Kierroksen tunnelma kiteytyy hienosti siihen asetelmaan, jossa oppilaat ovat levittäytyneet istuintyynyillä makoillen työskentelemään ympäri taidehallia ja ovat tällaisessa ympäristössä kuin kotonaan. Tällaista rentoutta ja avoimuutta tavoittelimmekin!

– Tarleena Malinen – luokanopettajaopiskelija, Tampereen yliopisto